Siirry sisältöön

Saavutettavuustestaus käytännössä – kohti saavutettavaa käyttökokemusta

Julkaistu 5.5.2023

Haluatko tehostaa liiketoimintaasi ja tarjota toimivan käyttökokemuksen kaikenlaisille käyttäjille? Verkkopalveluissa saavutettavuus on siihen ratkaisu! Tässä blogitekstissä kerromme, miten meillä Hurjalla saavutettavuustestaus, eli saavutettavuusauditointi käytännössä etenee ja mitä se sisältää.

Saavutettavat verkkosivut ja mobiilisovellukset tukevat yhdenvertaisuutta ja antavat sinulle kilpailuedun, joka voi auttaa laajentamaan markkinaosuuttasi. Hurjan toteuttaman saavutettavuustestauksen avulla pääset alkuun verkkopalvelusi saavutettavuusvaatimuksien täyttämisessä.

Kun puutteet on selvitetty ja korjattu, tarjoat kaikille käyttäjille samanlaiset mahdollisuudet hyödyntää digitaalisia palveluitasi, etkä menetä turhaan potentiaalisia asiakkaita.

Saavutettavuustestaus ja puutteiden korjaaminen parantaa käytettävyyttä kaikille käyttäjille

Saavutettavuus on tärkeää teille, meille, yhteistyökumppaneille ja asiakkaille. Ikääntymisen myötä saavutettavuusasiat tulevat myös meille jokaiselle ajankohtaiseksi ennemmin tai myöhemmin. WCAG-kriteerit jaetaan kolmeen tasoon A-, AA- ja AAA-tason kriteereihin. AAA-tason kriteerit ovat tiukimmat, joten ne mahdollistavat saavutettavuuden mahdollisimman laajalle joukolle eri tavalla toimintarajoitteisia henkilöitä. AAA-taso ei kuitenkaan ole kaikkien digitaalisten palveluiden tavoitetaso ja digipalvelulaki velvoittaa siihen vain viranomaisia, julkisoikeudellisia laitoksia ja osaa järjestöistä.

Saavutettava verkkopalvelu on tehty vastaamaan WCAG 2.1 A-, AA- tai AAA-tason kriteereihin. Kansainvälisen World Wide Web -konsortion eli W3C:n kehittämillä WCAG-ohjeilla turvataan ennen kaikkea se, että palvelun tekniset ratkaisut ja toiminnallisuudet on toteutettu saavutettavuuden kannalta hyviä käytäntöjä noudattaen. Saavutettavuustestauksessa käydään sivu/näkymä kerrallaan läpi kaikki halutun tason mukaiset saavutettavuuskriteerit.

Lue myös: Saavutettavuus on digitaalisen palvelun lähtökohta

Saavutettavuustestauksen aloittaminen

Saavutettavuustestaus aloitetaan yhteisellä aloituspalaverilla, jossa esittäydytään puolin ja toisin, vastataan sinua mietityttäviin kysymyksiin, sovitaan aloituspäivämäärä sekä käydään läpi, miten projekti etenee ja millaisia dokumentteja asiakkaanamme saat itsellesi saavutettavuustestausprojektin päätteeksi.

Yleensä jo työmäärää arvioitaessa päätetään, mitkä sivut/näkymät auditoidaan. Testattavaksi valitaan erilaisia toistuvia sivupohjia sekä kaikki olennaiset prosessit (esim. ostaminen), jotta kaikki tulee varmasti testattua. Myös ladattavat tiedostot auditoidaan, sillä myös näiden tulee olla saavutettavia (esim. PDF-tiedostot, PowerPoint-esitykset, ladattavat liput ja kuitit).

Saavutettavuustestauksessa on myös tärkeää, että näkymiä ja toiminnallisuuksia tarkastellaan kirjautumisen takaa esim. profiilit ja ostohistoriat, sillä toisinaan sisäänkirjautuneilla käyttäjillä on enemmän toimintoja käytössään kuin kirjautumattomilla. Asiakkaaltamme tarvitsemme vain käyttäjätunnukset testausta varten, jotta pystymme tarkastelemaan esim. sivuston ostohistoriaa ilman, että auditoijan tarvitsee ostaa mitään. Tarkoituksena on varmistaa, että testauksesta saadaan mahdollisimman kattava.

Kokeile maksutonta verkkosivujen kuntotestiä!

Saavutettavuustestauksessa tarvitaan automaatiotestausta ja manuaalitestausta

Saavutettavuustestaus sisältää automaatiotestausta ja manuaalista testausta.

Automaatiotestaus tarkoittaa sitä, että ohjelma tekee tarkastuksen. Tyypillisesti automaatiotestejä tehdään muutamia erilaisia, koska ohjelmat ovat erikoistuneet hieman erilaisiin asioihin esimerkiksi jollain ohjelmilla auditoidaan pelkästään PDF-tiedostoja. Monipuolisilla testaustyökaluilla saadaan mahdollisimman monia saavutettavuudessa ilmenneitä puutteita selville.

Automaatiotestauksessa tarkistetaan muun muassa:

  • palvelun rakenne
  • alt-attribuuttien olemassaolo
  • labelit
  • aria-merkinnät

Automaatiotestit eivät kuitenkaan pysty tunnistamaan aivan kaikkia puutteita, eivätkä ne pysty tarkistamaan esim. onko videoilla riittävät tekstivastineet tai ovatko virheilmoitukset tarpeeksi selkeitä käyttäjille, vaan tällaiset asiat on aina ihmisen arvioitava. Esimerkiksi Chromen Lighthouse saattaa antaa hyvät tulokset saavutettavuustestistä, mutta tulokset eivät kuitenkaan kerro koko totuutta saavutettavuuden tilasta.

Manuaalitestauksessa Hurjan saavutettavuustestaaja käy järjestelmällisesti läpi näkymät ja kriteerit sekä arvioi ovatko saavutettavuuteen vaikuttavat tekijät riittäviä vai puutteellisia.

Manuaalitestaukseen kuuluu muun muassa:

  • näppäimistötestaus
  • sivuston läpikäynti ruudunlukijalla
  • kontrastien tarkempi tarkistaminen
  • alt-tekstien sisällön arvioiminen
  • etenemisen loogisuuden testaaminen
  • lomakkeiden tarkistaminen
  • virheilmoitusten tarkistaminen

Palvelua testataan myös useammalla selaimella ja kehittäjän työkalujen avulla. Työpöytäversion lisäksi tarkistetaan myös mobiililaitteella sovelluksen mobiiliversion toimivuus ja responsiivisuus. Kaikkia virheitä ei näe päällepäin ja usein saavutettavuustestauksessa etenkin ruudunlukijalla löytääkin monia virheitä, jotka muuten jäisivät helposti huomaamatta.

Saavutettavuustestauksen aikana löydetyt puutteet kirjataan raporttiin kriteerikohtaisesti. Saavutettavuustestauksessa havaitut puutteet ja korjausehdotukset kirjataan raporttiin kuvakaappausten ja koodiesimerkkien avulla, ja raporttiin lisätään linkit lähteisiin tarkempaa tietoa varten. Hurjan tai asiakkaan kehittäjät voivat myöhemmin näiden ohjeiden avulla helposti korjata löydetyt puutteet saavutettavuudessa.

Loppupalaveri ja tulokset

Lopuksi pidetään yhteinen palaveri saavutettavuustestauksen tuloksista. Raportit saattavat olla hyvinkin pitkiä, joten asioiden läpikäymisen helpottamiseksi raportista tehdään tiivistelmä diaesityksenä, jolloin tulosten käsittely ja niistä keskustelu on vaivattomampaa.

Palaverin jälkeen asiakkaanamme saat kaikki dokumentit käyttöösi, kuten raportit, saavutettavuusselosteet ja tiivistelmät, jotka auttavat korjaamaan palveluiden löydetyt puutteet ja havainnollistavat palvelun saavutettavuuden senhetkisen tilanteen. Jokaisesta auditoidusta tuotteesta tehdään oma raporttinsa helpottamaan puutteiden korjaamista. Puutteet kategorisoidaan käytön estäviin, merkittäviin ja vähäisiin haittoihin, ja jokaisesta annetaan vähintään yksi konkreettinen esimerkki.

Saavutettavuus turvaa tulevaisuuden, jossa jokaisella on mahdollisuus hyödyntää digitaalisia palveluita esteettömästi! Aloitetaan matka saavutettavuusauditoinnilla, jolla selvitämme palvelun saavutettavuuden nykytilan ja kuinka sitä voidaan kehittää. Hurjan ammattilaiset myös totta kai korjaavat halutessasi saavutettavuudessa ilmenneet puutteet. Ota yhteyttä!

Lataa saavutettavuusopas

Jätä yhteydenottopyyntö

    Käsittelemme tietojasi tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.